11.24.2005

خانه داری...


Tangier, Morocco
Originally uploaded by shadowplay.


امروز میخوام کمی از شغل شریف خانه داری براتون بگم ،لابد میگین شغل چیه ؟ مگه زن خانه دار بودن هم شغله ؟‌ ...بله که شغله خیلی هم شغل سخت و دشواریه ! میگین نه ! خوب براتون کمی از این شغل میگم .

زن خانه دار از صبح بعد از تهیه صبحانه و مرتب کردن تختها و بردن بچه ها به مدرسه ، باید به کارهای خونه برسه که شامل خیلی چیزها میشه از جارو کشی گرفته تا لته کشی و شستن توالت و حمام و تمیز کردن شیشه ها و گردگیری تا رسیدگی به لباسها یعنی شستن و پهن کردن و تا کردن و اتوکشی و دوخت و دوزش . بعدش هم باید خرید روزانه انجام بشه . خرید هم شامل قسمتهای مختلفه ، نونوایی و قصابی و سوپرمارکت تا خشکشویی و بانک و غیره. بعداز خرید باید میوه و سبزی شسته بشه و پاک بشه ، گوشت یا مرغ هم آماده طبخ بشه و بقیه خرید هم باید جمع و جور بشه. بعدش نزدیک ظهر و آمدن بچه ها از مدرسه میرسه که باید غذا تا به اون موقع آماده برای خوردن باشه . بعد هم دوباره جمع و جور کردن ظرفهای غذا و مرتب کردن آشپزخانه شروع میشه که البته قبل و بعد از صرف شام هم تکرار میشه . تازه از غر غر کردنهای بچه ها و احیانا پدر خانواده بگذریم که یا غذا به مزاجشون سازگار نیست یا بعد از خوردنش حتی از گفتن یک مرسی خشک و خالی هم عاجزن. خوب تا اینجا وظایف یک زن خانه دار فقط محدود شده در نظافت و پخت و پز و شستشو و خرید که همه لابد فکر میکنن کار دشواری نیست.

ولی بعد نوبت رسیدگی به درس و مشق و مسائل متفرقه روزانه است. خانوم خونه داربعد از صرف نهار یکباره تبدیل به یک معلم میشه و باید وقتش رو کاملا بذاره برای درس خوندن با فرزندش یا اینکه هر دو دقیقه یکبار پاسخگوی سوالات پی در پی بچه باشه که اونهم قسمتهای مختلفی داره از علوم بگیر تا دیکته ، از داستان زندگی اشخاص مهم تاریخ بگیر تا حساب ،‌ از دستور زبان بگیر تا انگلیسی و انشا، از تعریف وجود خدا بگیر تا توضیح مرگ و زندگی. تازه در کنار همه اینها تمام کارهایی که در کنار تحصیل بچه پیش میاد رو هم باید انجام بده ،‌مثل شرکت در انجمن مدرسه و خانواده ،‌ کمک به تهیه امورات خیریه ایی که مدرسه در نظر گرفته . گاه و بیگاه هم شرکت در جشن ها و برنامه های تاتر و عمومی مدرسه یا همکاری کردن با بسیاری از اموراتی که مربوط به مدرسه میشه که معمولا آقایون حوصله انجامش رو ندارن و فکر میکنن این کارها فقط مخصوص مادران طرح ریزی شده . از طرفی روزهایی هم هستند که مادر پرستاره و باید هزار و یک جور نسخه هم بپیچه ، گذشته از اینکه اگرخودش هم مریض باشه باید تمام این کارها انجام بشه چون خونه که مغازه نیست کرکره اش رو بکشی پایین و بگی امروز برو فردا بیا .
مسائل متفرقه دیگری هم که خانم خانه دار باید بهش رسیدگی کنه نامه نویسی و مرتب کردن اونها و پرداخت صورت حسابها و پر کردن فرمها و این مشکلاته که خوب شاید بگید همه خانومها این کارها رو انجام نمیدن، ولی باور کنید که خیلی از خانومها مسئول رسیدگی به این امور در خانه هستند ، چون اگر به پای آقایون باشه روی هم انبار میشه و سالی یکبار هم بهش رسیدگی نمیشه و زندگی به کل به هم میریزه .

در کنار همه این کارها ،خانم خانه دار باید بفکر بیرون بردن بچه و هوای آزاد و حرکت و سلامتش هم باشه ، باید باهاش بازی کنه ،‌حرف بزنه ، به سوالات عجیب و غریبش پاسخ بده ، باید به رشدش توجه کنه ،‌ به خرید لباس و کفش و کیف و وسایل مدرسه اش برسه . بعد از تمام شدن روز هم که خیلی سریع اتفاق میافته شاید احیانا خانوم خونه دار ما یکی دوساعتی وقت داره تا کتابی بخونه یا سعی کنه اطلاعات و سطح سوادش رو بقولی بروز نگه داره .

.فراموش نکنیم که بغیر از همه اینها که گفته شد ، شغل خانه داری دارای هیچگونه حقوق و بیمه و مرخصی و مزایای دیگر هم نیست . زن خانه دار باید سیصد و شصت و پنج روز در سال هر روز حداقل 15 ساعت بی وقفه سرحال باشه و آماده برای خدمت. زن خونه دار برای همسرش هم همدمه، هم معشوق ... برای فرزندانش هم مادره ، هم معلم ،هم دکتره ،هم دوست. انسانیه که علائق شخصی خودش رو کنار گذاشته و برای رسیدگی به تمام این وظائف ،هیچ انتظاری از هیچکس نداره. شاید که فقط گفتن یک دستت دردنکنه و خسته نباشی یا هدیه یک شاخه گل ، گهگاه دلگرمی براش باشه تا بتونه هر روز با علاقه و عشقش کانون خانواده اش رو گرم نگه داره تا وقتی هر کدوم از افراد خانواده در خونه رو باز میکنن، از یک احساس خوب و غیر قابل توصیف پر بشن . پس بیاد داشته باشیم که شغل خانه داری یکی از سخت ترین و پر مسئولیت ترین شغلهای دنیاست شغلی که نه میشه در دانشگاه تحصیلش کرد و به درجات عالی رسید ، نه میشه از کسی یادش گرفت .
من در حال حاضر چند سالیست که شغلم خانه داریست و باور کنید که در این چند سال کلی یاد گرفتم و آموختم ...شاید اگر در دانشگاهی رشته ایی رو میخوندم و فارغ التحصیل شده بودم اینقدر یاد نگرفته بودم . دوست داشتم به کسانی که تا به امروز فکر میکردند همسران یا مادرانشون فقط تو خونه هستند و کار بخصوصی انجام نمیدن وکار فقط اونیه که خارج از خونه انجام میشه بگم که در اشتباهید دوستان ...خیلی هم در اشتباهید ،اگر که فقط یکماه خانه داری کنید بعد با کمال میل حاضر میشید بیرون خانه از صبح تا شب جان بکنید و لذت ببرید. فراموش نکنید که گاه و بیگاه کمک کردن در امور خانه و مسئولیتی رو به عهده گرفتن نه تنها همسر و مادر شما رو خوشحال میکنه بلکه باعث میشه شما هم یاد بگیرید و کاملتر بشید.

|