5.14.2007

Flip book


بچه که بودم , برادرم بهم یاد داده بود که گوشه پایین دفترمشقم رو آدمکهای کوچولوی در حال حرکت بکشم . وقتی که صفحات دفتر رو از اول میون انگشت شصت و دست میگرفتی و ورق میزدی , این آدمکها تکون میخوردن , مینشستن , میدویدن , توپ بازی میکردن . چندی پیش خودم برای دخترم یکی گوشه دفترش کشیدم .
در تلویزیون هم تصادفن , چند هفته پیش یک برنامه دیدم در مورد هنرسینمای انگشتی یا بقول آلمانیها داومن کینو یعنی سینمای انگشت شصت , که چقدر در طی زمان پیشرفت کرده . هنرمندان مختلفی دراین گزارش معرفی شدند و یکی از آنها با عکسهای زیبایی که گرفته بود دفترچه ایی درست کرده بود .
وقتیکه باسرعت ورقش میزدی میتونستی حرکت موزون عکس رو ببینی مثل یک فیلم کوتاه و چند ثانیه ایی . فکر کردم , به شما هم معرفیش کنم .
عکس بالا مربوط به یکی ازاین این سینماهای انگشتی ست از کشور اسپانیا با عنوان سالوادردالی .
اینجا ببینید .
در اینجا میتونید دفترچه های مختلف رو ببینید فقط کافیه روی عکس کلیک کنید و بعد در صفحه بعد کنار عکس دفترچه انیمیشین کوتاهی دیده میشه . درپایین سمت چپ صفحه هم میشه سینماهای انگشتی کشورهای مختلف مثل اسپانیا, ترکیه , آمریکا, آلمان , آرژانتین و ایتالیا رو هم ببینید .
فیلم کوتاهی در یو تیوب در اینمورد
تعریف وتاریخچه سینمای انگشتی ویا به انگلیسی فلیپ بوک در ویکی پدیا
در آخر اگر این هنربه فارسی اسم دیگری داره و من اشتباه کردم , به خوبی خودتون ببخشید و اسم درستش رو در قسمت کامنتها بنویسید تا تصحیحش کنم . امیدوارم شما هم از دیدن این فلیپ بوکها مثل من لذت ببرید .

|