12.15.2006

روش تغذیه سالم ...


قابل توجه دوستانی که دوست دارن چند کیلویی وزن کم کنند . قبلا قول داده بودم که روش تغذیه ایی رو براتون توضیح بدم که خودم حدود دوماهه اجرا میکنم و تقریبا پنج کیلو هم وزن کم کردم . قبل از اینکه درموردش توضیح بدم باید بگم که توجه داشته باشین , کسی که میخواد وزنش رو کم کنه نباید بسرعت وزنش رو پایین بیاره , چون بدن به هیچ وجه این جریان رو قبول نمیکنه و خودش رو تحت فشار میبینه و بنایراین اورگانیسم بدن دوباره سعی میکنه هر جوری که شده وزن از دست رفته رو بدست بیاره . بی فایده بودن خیلی از رژیمهای غذایی ,بخاطر همین بسرعت وزن کم کردنه . اگر از متخصصان تغدیه بپرسید, همه معتقدند که در ماه فقط بین یک تا دو کیلو وزن کم کردن حالت عادی داره و اگر بیشتر کم بشه به احتمال قوی دوباره سرجاش خواهد اومد . من خودم این تجربه رو دارم که در عرض سه ماه دوازده کیلو وزن کم کردم , ولی در عرض یکماه و نیم بعدازاینکه رژیمم رو قطع کردم دوباره حدود پانزده کیلو اضافه شدم . بخاطر همین اگر دوست دارید وزنتون بطور سالم و عادی کم بشه و دیگه هم اضافه نشه , عجله نکنید و سعی کنید با تغذیه سالم در مدت طولانی تری وزن کم کنید . اصلا به فکر رژیم گرفتن نباشید , مدل تغذیه تون رو تغییر بدید . هفته ایی دوتا سه بار ورزش یا راه پیمایی خیلی مهمه . چون سلولهای عضله انرژی بیشتری میسوزونند تا سلولهای چربی . روشی که من انتخاب کردم روشی ست بسیار راحت و بدون دردسر . بعداز اینکه سالیان طولانی با اضافه وزن زندگی کردم و هزار و یک نوع رژیم مختلف گرفتم که در آخرفقط انرژی بیهوده تلف کردن بود , باضافه هزینه بالایی که هر کدوم از این رژیمها بهمراه داشت , تصمیم گرفتم به یک متخصص تغذیه مراجعه کنم . البته این رو هم بگم متخصصهای تغذیه روشهای بسیار گوناگونی دارن و اصلا هم ارزون نیستن , ولی من دل رو به دریا زدم و فکر کردم که یکبار میرم اگر روش بدرد بخوری بود , ادامه میدم وگرنه با همین اضافه وزن میسازم و آرزوی وزن کم کردن رو به گور میبرم .

روشی که متخصص تغذیه به من معرفی کرد اصلا رژیم غذایی نیست , یعنی اصلا باید و نبایدی نداره . اصلا دستور غذایی بخصوصی نداره . اصلا قانون خاصی نداره و هیچ چیز خوردنش ممنوع نیست , فقط باید یک دستور العمل ساده رو رعایت کرد .

عکسی رو که دربالا میبیند یک هرم تغذیه ست . هر طبقه اش نشان دهنده یک قسمت از تغذیه روزانه ست که تمام خانواده می تونن بدون مشکل رعایتش کنن تا هم از نظر ویتامین های لازم و هم از نظر انرژی کاملا تامین باشند . من بوسیله این هرم روزانه متد غذاخوردنم رو تغییر دادم و البته مقدارش هم فرق کرده . البته هرمی که من دارم کمی با این هرم فرق میکنه که من متاسفانه دقیقا شبیه اش رو پیدا نکردم . حالا شما سعی کنید که این هرم بالا رو با نکاتی که من میگم روی کاغذ بکشید و در نظر بگیرید

ضلع پایینی هرم 6 تا خونه داره که مقدار مصرف نوشیدنی در روز رو نشون میده . از همه نوشیدنی ها مهمتر و سالمتر آبه که باید حتما تا شش لیوان یا بیشتر بخورید . چای و قهوه و نوشیدنی های شیرین , آبجو و نوشیدنیهای الکلی جزو این شش خونه حساب نمیان . چای و قهوه بدون شکر خوردنش اشکالی نداره , ولی نوشیدنیهای شیرین مثل کوکاکولا و آب میوه باید کم مصرف بشه . توجه کنید که یک شیشه یک لیتری کوکاکولا حدود ده قاشق غذاخوری شکر داره , بنابراین از خوردنش تا جایی که میشه بپرهیزید . نوشابه های الکلی هم باید کمتر مصرف بشن چون الکل کالری بسیار زیادی داره و روزها طول میکشه تا بدن موفق به سوزوندن این نوع ازکالری بشه .

طبقه دوم هرم پنج تا خونه داره که مخصوص برنج , نان , سیب زمینی و ماکارونی ست . مقدار نان باندازه کف دست و برنج و ماکارونی باندازه یک مشت و سیب زمینی متوسط سه یا چهار تا ست.

طبقه سوم مخصوص سبزیجات و میوه ست . دو تا خونه سبزیجات و دو تا خونه میوه جات هر کدوم ار خونه ها هم باندازه یک مشت دست . سعی کنید هر روز سر میز غذا سبزیجات تازه از قبیل سالاد داشته باشید . اگر هم که از دوخونه بیشتر سبزیجات مصرف کردید هیچ اشکالی نداره .

طبقه چهارم باز چهار خونه داره که یک خونه اش مخصوص گوشت یا مرغ یا ماهیست , همه باندازه یک کف دست و سه خونه دیگر مخصوص لبنیات از قبیل پنیر( باندازه یک کف دست ) و تخم مرغ ( یک عدد ) و یک لیوان شیرو یا یک کاسه کوچک ماست .

طبقه پنجم دو تا خونه داره که یکیش روغن مایع ست باندازه یک تا دو قاشق غذاخوری و یکی دیگه اش مخصوص کره ست که باندازه یک تا دو قاشق چایخوری ست .

طبقه ششم شیرینیجاته که فقط یک خونه داره . باندازه یک مشت کوچک .

خوردن عسل و مربا و کاکائواز یک تا دوقاشق چایخوری در روز هم اشکالی نداره ولی باید بجای هر کدوم یک خط در یک گوشه ایی بکشید و این خطها از روزی چهار تا نباید تجاوز کنند .

میبنید که اصلا احتیاجی به اندازه گرفتن ندارید. از روز اول که شروع میکنید فقط به این توچه کنید که بعداز خوردن هر چیزی به نسبت مقدارش باید یکی از این خونه ها رو ضربدر زد . مثلا اگر نهار یک بشقاب برنج و خورش میخورید , دو تا خونه در طبقه دوم هرم و یک خانه مخصوص گوشت رو باید ضربدر بزنید . این جدول رو در آشپزخانه یا محلی که همیشه جلوی چشمتونه , نگه دارید تا بتونید با ضربدر زدن چیزهایی که خوردید, در طی روز کنترل کافی درمورد تغذیه روزانه تون داشته باشید . اگر که اوایل کمی سخت بود , هیچ اشکالی نداره سعی کنید هر روز بیشتر رعایت کنید . یکی از مهمترین نکات وزن کم کردن اینه که اصلا فکر نکنید که براتون ممنوعیتی وجود داره . ممنوعیتهای رژیمهای غذایی یکی از مسائلی هستند که باعث میشن بعداز سه یا چهارماه رژیم بدن علاقه خاصی به خوردن نشون بده . چون بدن اینقدر گرسنگی کشیده که احساس میکنه باید حتما دوباره مخازن رزروش رو پر کنه و دوباره خوردن بدون کنترل شروع میشه . کم و زیاد کردن وزن یا این پدیده یویو که اینجا ازش صحبت میکنند یکی از مهمترین مشکلاتی ست که خیلی ها دارند . بنابراین برای خودتون چیزی رو ممنوع نکنید . با روحیه مثبت سعی کنید که هر روز کمی غذاخوردنتون رو تغییر بدید . مثلا اگر یکروز بیشتر از مقدار یک خونه چیزی خوردید به خودتون سخت نگیرید و سعی کنید روز بعدش رعایت کنید .

چند نکته جالب برای شکلات دوستان - یک تکه کوچک شکلات رو در دست بگیرید و اول بوش کنید , شکلات خیلی بوی خوشی داره و بو کردنش باعث میشه که کمی از هوس تون کاهش پیدا کنه . بعداز بو کردنش با نوک زبان کم کم لیسش بزنید و سعی کنید مزه مزه اش کنید .بعد تکه های کوچک ازش گاز بزنید و بگذارید کاملا در دهانتون آب بشه . و سعی کنید تا جایی که میشه خوردن یک تکه شکلات رو طولانی کنید . ببینید چه مزه ایی داره همین یک تکه . بعداز خوردن اولین تکه که فکر میکنم ازش بسیار لذت میبرید و بعداز مدتها تازه متوجه مزه اصلی شکلات میشید, حالا تکه دیگری رو با سرعت به دهان بندازید و بجوید و قورت بدید . بعد از خودتون سوال کنید که کدوم تکه خوشمزه تر بود؟ حتما این کار رو با بچه ها هم انجام بدید . یادتون نره که لذت بردن از چیزی که میخوریم باعث میشه که احساس سیری کنیم .

هیچوقت ایستاده و در استرس غذا نخورید . غذارو خوب بجوید و آهسته بخورید . هفته ایی دویا سه بار ورزش یا راه پیمایی بمدت بیست تا سی دقیقه رو فراموش نکنید , اگر شد در هوای تازه . از ده دقیقه شروع کنید که بنظرتون سخت نیاد . اگر هم دیدید که یکروز رعایت کردن این نکات براتون سخته به خودتون یکروز مرخصی بدید و بعد در اون یکروز هر چی دوست دارید با لذت کامل بخورید .

با این روش تغذیه حدود یک تا دو کیلو در ماه وزن کم میکنید و در سال حدود دوازده تا پانزده کیلو . البته کم و زیادش دیگه دست خودتونه . هفته ایی یکبار هم خودتون رو صبح ها ناشتا و بدون لباس وزن کنید و وزنتون رو بالای هرم روزانه تون بنویسید . هرمها رو نگه دارید تا بتونید بعد از چند ماه بهشون نگاه کنید و ببینید که آیا وضعیت تغذیه تون بهتر شده یا نه ؟ فراموش نکنید که یکی از دلایل چاقی یا اضافه وزن اینه که آدم گهگاه بخودش هم کلک میزنه . بخودتون خیانت نکنید .

بنظر من این یکی از ساده ترین روشهاست برای وزن کم کردن . روشی ست که بخاطرش مجبور نیستید برای خودتون و افراد خانواده جداگانه آشپزی کنید . اگر هم که میتونید , خودتون به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید خیلی بهتره . در ضمن اینرو هم بگم که اگر بخاطر اضافه وزنتون دچار استرس و افسردگی شدید , بد نیست که در کنار این روش به یک روانشناس هم مراجعه کنید . چون جسم و روان به هم متعلق هستند و اگر یکی مریض باشه دیگری هم مبتلا میشه . اگر هم سوالی در این رابطه داشتید لطفا در قسمت کامنتها و یا مسنجر یا ایمیل من مطرح کنید که در همین جا جواب بدم .از همین فردا شروع کنید . ببخشید که طولانی شد .

در ضمن تیلای عزیز هم روش دیگری رو داره در بلاگش مینویسه که اگر دوست داشتید ببینید .

|