9.20.2006

قسمت اول...


در دنیایی زندگی میکنیم که پر از عجائب کوچک و بزرگ ست و گاه بخاطر مشغله های فکری , اجتماعی و سیاسی ازشون غافل هستیم و یا بی توجه از کنارشون میگذریم , بعد از دیدن یکی از برنامه های تلویزیونی اینجا موضوع خیلی جالبی توجه من رو بخودش جلب کرد, تا اونجایی که از اونروز به بعد مدام در حال خوندن مطالبی در اینمورد هستم و مطلب بسیار جالبی رو هم سعی کردم در این زمینه ترجمه کنم . این مطلب درمورد تحقیقاتیست که دانشمندان و محققین بزرگ دنیا در رابطه با مغز انسان انجام دادند . مطلب از اونجا شروع میشه که کلا حافظه چیست ؟ دانشمندان به این نتیجه رسیدند که زمانیکه قسمتهایی از مغز انسان رو از کار میندازند قسمتهای دیگر بصورت قابل توجهی در کارشون قوی میشن. این پدیده رو در افرادی که به بیماری آوتیسم یا توهم گرایی دچار هستند بارها مشاهده کردند که چون نیمه راست مغزشون بیشتر از نیمه چپ کار میکنه , از حافظه خارق العاده ایی برخوردارند . بعد مثالهایی آورده شده در مورد افرادی که آوتیست هستند و در زندگی عادی خودشون قادر به ساده ترین کارها مثل لباس پوشیدن و رد شدن ازخیابان نیستند, ولی قادر به حل کردن پیچیده ترین مسئله های ریاضی یا حفظ کردن هزاران کتاب در مدت کوتاه یا نواختن پیانو بدون یادگیری آن بصورت اعجاب انگیز و ماهرانه ایی هستند. از اونجاییکه این مطلب خیلی برای خودم جالب بود فکر کردم که در دو یا سه بار ترجمه اش رو برای شما دوستان هم دراینجا بگذارم که اگر علاقه مند بودید بخونید .
اگر در جمله سازی یا انتخاب غلط کلمه ها اشتباهات و اشکالاتی بود امیدوارم ببخشید , زیرا که من مترجم نیستم و خیلی از کلمه ها رو ازیاد بردم و در جمله سازی درست هم مشکل دارم . متن اصلی این ترجمه بزبان آلمانیست که چندی پیش در یکی از رادیوها ی آلمان گزارش شد و بصورت یک فیلم در سه بخش برای کانال یک آلمان تهیه شد . این فیلم هم اکنون بصورت دی وی دی بفروش میرسه که من قسمتهایی از آن رو در این سایت دیدم و لینکش رو هم در اختیار شما قرار میدم که ببینید.
اگر دوستان آشنا به زبان آلمانی در ترجمه ایی که کردم اشکالاتی میبینند فقط بخاطر پیدا نکردن کلمات مترادف و یا ضعف من در زبان فارسی ست . خوشحال میشم که جمله یا کلمه درست رو برای من بنویسید تا در این متن تغییرش بدم . در ضمن من این گزارش رو کامل ترجمه نکردم چون خیلی طولانی میشد .

سفری به مغز

حافظه از کجا میاید؟ چه اتفاقی میافتد که ما میتوانیم بعضی از چیزها را به خاطر بسپاریم و یا برخی را بسرعت فراموش کنیم ؟ چه سیستم فیلترینگی باعث میشود که بتوانیم بعضی از اتفاقات را ضبط کنیم یا نکنیم ؟ آیا ما بگفته پروفسور گرهارد روت از دانشگاه برمن میتوانیم همه چیز را بخاطر بسپاریم ؟
تحقیقات درمورد مغز نشان میدهد که برخی اشخاص که مبتلا به توهم گرایی یا آوتیسم هستند میتوانند اعداد, تاریخ و سیستمهای مختلف شمارشی را همانطور که افراد عادی دوچرخه سواری میاموزند یا به گردش میروند , یاد بگیرند. آنها این پدیده را ساوانت مینامند . ساوانتها برای محققین یک دریچه استثنائی را به مغز انسان میگشایند . آنها بنوعی دانشمندانی هستند با استعدادها و قدرتهای خارق العاده .
پروفسور مایکل فیتزجرالد متخصص مغز از دابلین عقیده دارد که قدرت خلاقیت خارق العاده بعضی اشخاص اکثرا به اشتباهات مغزی یا به گفته دیگر توهم گرایی بستگی دارد. فیتزجرالد همچنین عقیده دارد که افرادی مثل انیشتین , نیوتون, موتزارت, بتهوون به این خاطر خارق العاده بودند, زیرا که نیمه چپ و راست مغز آنها کاملا نامتوازن کار می کرده ست. در دانشگاه سیدنی پروفسور آلن اسنایدر به همین خاطر آزمایشاتی را بر روی مغز افراد مختلف انجام داده که در آن سعی به ازکار انداختن قسمتهایی از مغز شخص کرده تا بتواند خلاقیتهای دیگری را از این طریق در این اشخاص پرورش دهد. دکتر اسنایدر میگوید که شگفت انگیز است که با به کار انداختن قسمتهایی از مغز نیروی خلاقیت درما شکوفا میشود !
پروفسور سایمون بارون کوهنز از دانشگاه کمبریج یکی از بزرگترین متخصصین آوتیست در دنیاست و معتقد است که مغز مردها و زنهابطور متوسط تغییرات قابل توجه ایی با هم دارند . مغز زنان توانایی بیشتری برای مسائل احساسی و تفکری دارد . مغز مردها اما توانایی در مسائل سیستماتیک دارد مثل موتور, کامپیوتر , کلکسیون تمبرو غیره . این توانایی در بیمارهای آوتیست یا توهم گرا باعث کمبودهای دیگر مغزی در مردها و بوجود آمدن ساوانت میشود . محققینی مثل پروفسور بارون معتقدند که افزایش ترشح هورمون جنسی تستوسترون در حین تکامل جنین باعث کمبودهای مغزی میشود که در آخر بیماری آوتیسم و بندرت هم موجب بوجود آمدن ساوانت یا حافظه خارق العاده میشود.
دکتر دارولد ترفرد که از دهه شصت یکی از پیشروان و متخصصین مهم مغزو پدیده ساوانت بشمار میرود , میگوید تازمانیکه پدیده ساوانت کاملا شناخته نشده, نمیتوانیم درک کنیم که مغز چگونه کار میکند ؟ او وهمکارانش در سراسر دنیا تحت تاثیر این سوال قرارگرفته اند که این استعداد شگفت انگیز از کجا میاید ؟ آیا این قدرت در هر کدام از ما وجود دارد ؟ آیا انسانهایی که دارای یک حافظه عادی هستند این توانایی رادارند یا میتوانند آنرا کنترل کنند ؟
ادامه دارد.


|